• امروز : یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 7 July - 2024

ادامه جدال اروپا با آتش/ رکوردهای جدیدی که همچنان شکسته می‌شود

  • 02 مرداد 1401 - 19:14
گرمای بی‌سابقه و خشکسالی بخصوص در جنوب اروپا منجر به وقوع آتش سوزی‌های گسترده و ثبت رکوردهای جدیدی در این زمینه شده و چالش‌های زیادی را برای ساکنان و مقامات ایجاد کرده است.


به گزارش افق جنوب، موج بی سابقه گرما در اروپا و عواقب آن از جمله آتش سوزی های گسترده جنگلی این روزها تیتر بسیاری رسانه های دنیا است.

شکست ماکرون در مبارزه با تغییرات آب و هوایی

روزنامه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ در مطلبی نوشت: امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه می خواست دستاوردهای زیادی بخصوص در دوران ریاست دوره‌ای خود بر اتحادیه اروپا داشته باشد و فرانسه را در زمینه حفاظت از آب و هوا به کشوری پیشگام تبدیل کند. اما آتش‌سوزی‌های جنگلی شکست‌های وی در زمینه تحولات انرژی را برجسته می‌کند.

آتش‌سوزی‌های ویرانگر جنگل‌ها در سواحل اقیانوس اطلس و در بریتانی بحث ها درباره حفاظت از آب و هوا در فرانسه را مجددا احیا کرده است. جولین بایو، رهبر حزب سبز Ecologie Les Verts (EELV)، دولت فرانسه را به انفعال در مبارزه با گرمایش جهانی متهم کرد. وی در این باره گفت: در آینده، فرانسه به طور فزاینده‌ای توسط شرایط آب و هوایی شدید تهدید می شود که می تواند منجر به آتش سوزی های بزرگ شود.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در جریان بازدید از منطقه آتش سوزی حوضه Arcachon اعلام کرد که درختان جدیدی کاشته خواهد شد، اما هیچ اقدام جدیدی برای حفاظت از آب و هوا برنامه ریزی نشده است. وی تاکید کرد: البته باید جنگل کاری شود. اما ما بالاخره باید روش زندگی خود را تغییر دهیم.

مسئله حفاظت از آب و هوا از موضوعات مهم در مبارزات انتخاباتی امانوئل ماکرون بود. وی در یک برنامه انتخاباتی خود در مارسی در ماه آوریل، متعهد شد که فرانسه اولین کشور بزرگی خواهد بود که نفت، گاز و زغال سنگ را به تدریج کنار می گذارد. اما با توجه به تنگناهای عرضه ایجاد شده، در این راستا ناکام ماند.

ماکرون در سال ۲۰۱۷ خود را رئیس جمهور آب و هوا معرفی کرد. وی به خروج دونالد ترامپ از توافقنامه آب و هوای پاریس با این جمله پاسخ داد: «سیاره ما را دوباره عالی کنید!».

در آغاز دوره دوم ریاست جمهوری ماکرون فاصله زیادی بین انتظارات و واقعیت در این زمینه وجود داشت. شورای عالی آب و هوای ماکرون، هیئتی متشکل از کارشناسان، به رئیس جمهورفرانسه نمرات بدی داد.

دادگاه عالی اداری، Conseil d’Etat، دو بار در نوامبر ۲۰۲۰ و اکتبر ۲۰۲۱، دولت فرانسه را به دلیل شکست در مبارزه با گرمایش جهانی محکوم کرده است.

روزنامه “تاگس شاو” آلمان هم در گزارشی نوشت: در بسیاری از نقاط اروپای جنوبی، نیروهای آتش نشانی همچنان به مبارزه با آتش سوزی جنگل ها ادامه می دهند. یک استراحتگاه ساحلی در جزیره لسبوس یونان در معرض تهدید قرار گرفته است. دو هتل و ده ها خانه تخلیه شدند.

در جزیره یونانی لسبوس در دریای مدیترانه، آتش سوزی جنگلی به استراحتگاه ساحلی محبوب گردشگران رسیده است. پلیس گفت که دو هتل و بیش از ۹۰ خانه در شهر ساحلی واترا تخلیه شدند. در مجموع ۴۵۰ نفر به منطقه امن منتقل شدند.

در سایر نقاط یونان نیز، نیروهای آتش نشانی به مبارزه با آتش سوزی جنگل ها ادامه می دهند. یانیس آرتوپویوس، سخنگوی آتش نشانی گفت که بزرگترین آتش سوزی برای سومین روز در شمال شرقی یونان در نزدیکی مرز ترکیه در پارک ملی دادیا شعله ور شد. بیش از ۳۲۰ آتش نشان با پشتیبانی داوطلبان در حال انجام وظیفه هستند.

آتش سوزی‌های جنگلی چالشی برای اسلوونی

در اسلوونی، آتش سوزی جنگلی در برخی مناطق چالش خاصی را برای امدادگران ایجاد می کند. مرجان سارک، وزیر دفاع اسلوونی، گفت: از آنجایی که هنوز بسیاری از مهمات منفجر نشده از جنگ جهانی اول وجود دارد، آتش نشانان نمی توانند به اعماق جنگل نفوذ کنند. به همین دلیل، اطفاء حریق عمدتاً از هوا انجام می شود. بین سال‌های ۱۹۱۵ و ۱۹۱۸ نبردهای تلخی بین اتریش-مجارستان و ایتالیا در دره ایسونزو و در کوه‌های آلپ جولیان درگرفت.

مناطق توریستی اروپا همچنان می‌سوزد

روزنامه “دی ولت” آلمان هم در گزارشی با عنوان اروپا در آتش نوشت: آتش سوزی جنگل ها در سراسر اروپا بیداد می کند. به دلیل گرما و خشکسالی، آتش به سرعت گسترش می یابد. محرک ها تقریباً همیشه افراد هستند. چشم انداز برای بسیاری از مناطق تعطیلات و توریستی تیره و تار است.

ثبت رکوردهای چشمگیر در آتش سوزی‌های جنگلی

در ادامه این گزارش آمده است: از کارست اسلوونی تا سواحل اقیانوس اطلس فرانسه – اروپا در سال جاری رکورد های چشمگیری را به ثبت رسانده است: از ابتدای سال، آتش‌سوزی‌های جنگلی در اتحادیه اروپا بیش از کل سال گذشته ویرانی ایجاد کرده است. بر اساس گزارش سیستم اطلاعات آتش سوزی جنگل های اروپا (Effis)، بیش از ۵۰۰۰ کیلومتر مربع از پوشش گیاهی از ابتدای سال تاکنون قربانی شعله های آتش شده است. و همچنان آتش سوزی های بیشتر و بیشتری وجود دارد. بر این اساس هر متر مربع مرتع سوخته به معنای آسیب غیر قابل محاسبه بیشتر به محیط زیست، تنوع زیستی و تولیدات کشاورزی است.

گرما، خشکسالی و باد؛ همه اینها آتش سوزی های جنگلی را افزایش می دهند. با این حال، مردم تقریباً همیشه مسئول بروز آتش هستند، گاهی از طریق آتش سوزی یا سیگاری که با بی دقتی دور ریخته شده است و گاهی اوقات از طریق آتش سوزی هدفمند.

در آلمان نیز آتش سوزی های جنگلی مناطق سوخته بزرگ و زغالی را به جا گذاشته است. به خصوص در زاکسن و براندنبورگ وضعیت بسیار بد است. چند روزی است که در ناحیه گیفهورن در نیدرزاکسن، یک مرتع می سوزد. روز جمعه، نیروهای آتش نشانی با هلیکوپترها با آتش سوزی در ارتفاع ۱۷۲۶ متری زاندرکوپف در هوهن شوانگائو بایرن، از هوا مبارزه کردند. با این حال، این آتش سوزی ها را نمی توان با جهنمی که در حال حاضر در جنوب اروپا در حال وقوع است، مقایسه کرد.

ایتالیا

رکورد آتش سوزی ها که توسط انجمن کشاورزان Coldiretti در این کشور ثبت شده است چشمگیر است. بر این اساس از ابتدای جولای هر روز سه آتش سوزی جدید رخ داده است. به طور کلی، در سال جاری در ایتالیا ۱۵۳ درصد بیشتر از میانگین آتش سوزی های بزرگ رخ داده است. در حال حاضر آتش سوزی در شرق ایتالیا در مرز با اسلوونی، در ساردینیا و در جنوب و در مرکز کشور تا توسکانی وجود دارد.

مشکل بزرگ این است که یک سوم ایتالیا توسط جنگل هایی پوشیده شده است که به درستی نظارت نمی شود. سال‌هاست که بحث هایی در مورد اینکه آیا جنگلبانان برای نگهداری از جنگل‌ها به گونه‌ای مجهز هستند که آتش‌سوزی‌ها در تابستان آهسته‌تر گسترش ‌یابند یا خیر، وجود دارد.

اسپانیا

حداقل ۶۰۰۰۰ هکتار جنگل در اسپانیا در هفته گذشته نابود شده است. به گفته لئوناردو مارکوس، رئیس حفاظت مدنی این کشور این بدترین وضعیت اضطراری آتش سوزی از زمان شروع ثبت رکوردها است. آتش‌سوزی‌ها عمدتاً در غرب و شمال غرب کشور در مناطق کاستیل، لئون و گالیسیا شعله‌ور هستند. وضعیت به ویژه در مرز با پرتغال و شمال غرب مادرید بد بود. آنجا در نزدیکی زمره، یک آتش نشان و یک دامدار در شعله های آتش جان باختند.

در مجموع ۱۰ هزار نفر از یکشنبه گذشته مجبور شده‌اند به مکان امنی منتقل شوند. از اواسط هفته وضعیت تا حدودی آرام شده و برخی از افراد تخلیه شده توانسته‌اند به خانه های خود بازگردند. آنچه در سال جاری قابل توجه است این است که آتش سوزی های زیادی به طور همزمان در نقاط مختلف رخ داده است که مبارزه با آنها را دشوارتر می کند. از آنجایی که در کشورهای همسایه نیز اوضاع متشنج است، طبق معمول نمی توان از آنجا کمک خواست.

پرتغال

در پرتغال هم از ابتدای سال بیش از دو برابر هکتار مرتع بیشتر نسبت به سال ۲۰۲۰ سوخته است. به گفته کمیسیون تحقیق دولتی، آتش سوزی های امسال تا کنون ۶۰ هزار هکتار را به کام مرگ کشانده است که عمدتاً ناشی از بی احتیاطی است. پلیس تاکنون بیش از ۵۰ نفر را در این ارتباط دستگیر کرده است.

دولت پرتغال اقدامات را تشدید کرده است. با این حال، شرایط آب و هوایی سخت امسال باعث شد که این اقدامات کافی نباشد. خطر آتش‌سوزی‌های جدید در بیش از ۶۰ شهرستان تا ابتدای هفته به بالاترین حد خود رسیده است.

فرانسه

در جنوب این کشور در منطقه اطراف بوردو، آتش سوزی جنگل ها از ابتدای هفته گذشته آغاز شده است که در نتیجه آن تا ۱۴۰۰۰ نفر مجبور به تخلیه شدند. بیش از ۲۰۰۰ آتش نشان با پشتیبانی هواپیماهای آتش نشانی بیش از یک هفته است که به طور شبانه روزی برای مقابله با دو آتش سوزی بزرگ در جنگل های کاج خشک کار می کنند. مقامات گفتند که امیدوارند بتوانند ظرف چند هفته آتش‌سوزی را به طور کامل خاموش کنند.

یونان

در مقایسه با بسیاری از مناطق دیگر، در چند روز گذشته در آتن هوا خنک تر بود و در اواسط هفته دمای هوا حدود ۲۸ درجه بود. با این حال، در شمال آتن، باد آتش سوزی بزرگی ایجاد کرد. ۹ فروند هواپیمای آتش نشانی و هفت بالگرد آتش نشانی در برخی مناطق مستقر شدند. یک مستمری بگیر پس از دیدن سوختن خانه اش – برای سومین بار متوالی – خودکشی کرد.

کرواسی

هفته گذشته آتش سوزی بزرگی در نزدیکی شهر شیبنیک در دالماسیا رخ داد. ۲۴ ساعت طول کشید تا آتش نشانان شعله های آتش را مهار کنند. به گفته حفاظت مدنی، حدود ۳۰۰۰ هکتار از پوشش گیاهی از جمله درختان انگور و زیتون در این آتش سوزی از بین رفت.

شیبنیک در نزدیکی پارک ملی کرکا در کرکا ریویرا، یک مقصد توریستی محبوب واقع شده است. حتی اگر اکنون اوضاع آرام شده باشد، خطر آتش سوزی های بعدی جلوگیری نشده است، زیرا هواشناسان انتظار بارش باران در آینده قابل پیش بینی را ندارند.

لینک کوتاه : https://ofoghjonoub.ir/?p=111805

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.