• امروز : یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 7 July - 2024

اهمیت دوره تحصیلی ابتدایی / به قلم دکتر علی دارابی

  • 01 بهمن 1398 - 18:21
دوره تحصیلی ابتدایی بنیان مرصوص تعلیم و تربیت،دوره آدم سازی و زیرساخت آرمان واندیشه یک ملت است. به همین اعتبار اهمیت دوره ابتدایی بیشتر ازمقاطع دیگر تحصیلی است.

اهمیت دوره تحصیلی

 

به مردم گفت دانشمند چینی

سخن های مرا نیکو شمارید

اگر برنامه یکساله دارید

برنج اندر حیات خود بکارید

درخت میوه باید کاشت در باغ

اگربرنامه ده ساله دارید

اگربرنامه صد ساله دارید

به انسان ساختن همت گمارید

چو انسان تربیت کردید شاید

جهانی را به دست او سپارید

به رای ساختن جهانی سالم نخست باید انسان تربیت کرد انسان خردمند و دانای جهان بین.

انسانی که به جهان می اندیشد.به مردمان جهان فکرمی کند وآنچه را که ضرورت یک زیست جهانی است بداند وبر آن تفکر پیش رود و عمل نماید.او باید مقصود را بدانند ومقصد برایش معلوم باشد آن وقت هم راهش را انتخاب می نماید هم رفیق راهش، مقصود معلوم ومقصد معین است وآن جهانی استوار برفضیلت و دانش.

قهرمان، سازنده این جهان انسان است.اما این رونده مدام تاریخ با کدامین ابزار می‌تواند این راه پرنشیب و فراز را طی کند و به مقصود نایل آید.

تنها عصای دست بشر درعبوراز مشکلات و دستیابی به یک زندگی سالم علم و دانش است.

درخت تو گر بار دانش بگیرد/ به زیر آوری چرخ نیلوفری را

انسان به مدد نور دانش پرده های ظلمت جهل را پیش روی برداشت واز اسارت موهومات و خرافات رها شد و گام در شاه راه تمدن وآگاهی و سعادت گذاشت.انسان از بدو تولد تا واپسین دم حیات مجال آموختن دارد لیکن تاثیر آموزه ها در هر مقطع سنی متفاوت است.

تاثیر تعلیم و تربیت در سنین کودکی بیشتر است و به فرموده سعدی:

هر که در خردیش ادب نکنند

در بزرگی فلاح از او برخاست

چوب تر را چنان که خواهی پیچ

نشود خشک جز شکستن راست

هر نقشی در ضمیر پاک و زلال کودک مانند نقش در سنگ ثبت و ماندگار می شود.العلم فی الصغر کالنقش فی الحجر. پس شالوده تشکل اندیشه،اخلاق،خرد واعتقاد در دوران کودکی است.

دوره تحصیلی ابتدایی بنیان مرصوص تعلیم و تربیت،دوره آدم سازی و زیرساخت آرمان واندیشه یک ملت است.

به همین اعتبار اهمیت دوره ابتدایی بیشتر ازمقاطع دیگر تحصیلی است.

تاریخ ثابت کرده است کشورهایی که به دوره ابتدایی توجه نداشته‌اند حادثه مختصری شالوده اجتماعی و استقلال آنها را از هم گسیخته است و اگرمملکتی به دوره ابتدایی توجه خاص داشته در تعالی و ترقی آن جامعه تردید نیست. اقتضا می نماید اولیای محترم آموزش و پرورش نگاهی جامع به این دوره تحصیلی معطوف نمایند. برنامه ریزی حساب شده کارشناسان و معلمان مجرب و مهم تر از همه با انگیزه هزینه های خاص برای پرورش انسان هایی که فردا اجتماع بشریت در حیطه تفکر مدبرانه آنان است.

مخاطب فقط متولیان آموزش و پرورش نیستند پدران، مادران ،نهاد های تربیتی و پرورشی ،رسانه ها صدا و سیما…همه عنایت داشته باشند و به این غنچه های نو شکفته بوستان آفرینش چونان سرمایه‌هایی ارزشمند به  تامل بنگرند.

زنهار صیقل روح این کودکان را زنگار تحجرو یکسونگری نیالاید.

مساعی خود را به کار گیرند خشت اول دانش کودکان را بر معرفت خودشناسی و کشف شخصیت خویش بنا نهند، مقام منی انسانی خود را بدانند و افق بلند اندیشه شان جهانی باشد.

امروزه پیوست و پیوند کشور ها اجتناب ناپذیر است و مصالح ملت ها درهم تنیده است.

تکنولوژی مرزها را شکسته و فواصل اقلیمی بی‌معناست. کشف هر پدیده علمی در یک چشم به هم زدن به سراسر دنیا انتقال می‌یابد و در دسترس همه مردم قرار می‌گیرد.

شناخت مردم جهان و با دانش جهان همراه شدن یک ضرورت است.

تلاش بر آن باشد ظرف اندیشه کودکان از انچه ارزش جهانی دارد و نیاز بشر امروزی است انباشته شود و کودک دبستانی ما پا به پای کودکان ملل پیشرفته در حرکت باشد. ببیند و بداند و گامی فراپیش از دیگران در تولید علم و تکنولوژی سهم داشته باشد.

مسلماً ره آورد پرورش چنین نسلی برآمده از فضیلت و دانش جهانی مطلوب و مردمی قرین رستگاری است و آن کس که به سلامت مردم جهان اندیشد به سلامت خود و مردم کشورش اندیشیده است.

برتولت  برشت می‌گوید:«این بس نیست که به هنگام ترک گفتن این جهان آدم خوبی باشیم.بلکه باید بکوشیم تا دنیای خوبی را ترک کنیم.»

لینک کوتاه : https://ofoghjonoub.ir/?p=5854

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.