به گزارش افق جنوب؛ سهم سلامت از لایحه بودجه ۱۴۰۰ را میتوان نشاندهنده دیدگاه سیاستگذاران این حوزه برای حل مشکلات نظام سلامت دانست.
در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اعتبارات مربوط به حوزه سلامت با افزایش جدی همراه بوده و به رقم نجومی ۱۵۲ هزار میلیارد تومان رسیده است! به عبارت دیگر بخش قابل توجهی از افزایش هزینههای دولت در حوزه سلامت رخ داده است.
اعتبارات حوزه سلامت در چهار فصل بهداشت، درمان، تحقیق و توسعه در امور سلامت و آموزش عالی هزینه میشود:
کرونا , وزارت بهداشت , طرح تحول نظام سلامت , بهداشت و درمان ,
در این بین بیشترین هزینه مربوط به بخش درمان با رقم تقریبا ۸۳ هزار میلیارد تومان است؛ این در حالی است که فصل درمان، سال گذشته رقمی در حدود ۵۴ هزار میلیارد تومان اعتبار داشته است؛ در بین هزینههای خدمات درمانی نیز بیشترین رقم مربوط به برنامه ارائه خدمات درمانی است همچنین بیشترین افزایش نیز مربوط به برنامه ارائه خدمات فوریتهای پزشکی پیش بیمارستانی با ۱۰۸ درصد افزایش است.
کرونا , وزارت بهداشت , طرح تحول نظام سلامت , بهداشت و درمان ,
همچنین اعتبارات فصل بهداشت با افزایش ۷۸ درصدی به بیش از ۲۷ هزار میلیارد تومان رسیده است و بودجه مربوط به فصل تحقیق و توسعه در امور سلامت، کمترین سهم افزایش بودجه را داشته و با افزایش ۲۹ درصدی به رقم ۷۹۶ میلیارد تومان رسیده است.
“دانشگاههای علوم پزشکی” بخش اعظمی از بودجه نظام سلامت را به خود اختصاص میدهند به طوری که از ۱۵۲ هزار میلیارد یاد شده، حدود ۱۰۵ هزار میلیارد تومان به دانشگاههای علوم پزشکی تخصیص یافته است اما نگاهی به بودجه برخی بخشها از رشد عجیب برخی برنامههای مربوط به امور سلامت از جمله «خدمات رفاهی، فرهنگی و ورزشی دانشجویان علوم پزشکی» خبر میدهد.
اعتبارات مربوط به برنامه «خدمات رفاهی، فرهنگی و ورزشی دانشجویان علوم پزشکی» در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ تقریباً دو برابر شده و به رقم نجومی بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است که نشان میدهد هزینههای امور سلامت در این بخش با رشد زیاد و غیر منطقی همراه بوده است.
کرونا , وزارت بهداشت , طرح تحول نظام سلامت , بهداشت و درمان ,
همچنین در فصل آموزش عالی در حوزه سلامت، با وجود تعطیلی دانشگاههای علوم پزشکی به دلیل شیوع بیماری کرونا، مجموع اعتبارات از رقم ۲۴ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه ۹۹ به حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ رسیده و به عبارتی با رشد ۶۳ درصدی همراه بوده است.
در این فصل برخی از برنامهها با رشد عحیب و غریبی همراه بودهاند، به طور مثال برنامه «آموزش نیروی انسانی متخصص – پزشکی و پیراپزشکی» با افزایش حدود ۲٫۵ برابری همراه بوده و به رقم ۱۳هزار و ۸۴۸ میلیارد تومان رسیده است. این موضوع در حالی است که دانشگاههای علوم پزشکی به علت شیوع کرونا تعطیل یا نیمه تعطیل هستند و با توجه به پیش بینیها حداقل تا مهرماه سال ۱۴۰۰ به شرایط قبل از بیمار کرونا برنمیگردند.
کرونا , وزارت بهداشت , طرح تحول نظام سلامت , بهداشت و درمان ,
از سوی دیگر تعداد دانشجویان علوم پزشکی نیز نه تنها افزایش چشمگیری نداشته بلکه در اکثر مقاطع با کاهش نیز همراه بوده است.
کرونا , وزارت بهداشت , طرح تحول نظام سلامت , بهداشت و درمان ,
توزیع نامتوازن اعتبارات و تخصیص بخش اعظم بودجه نظام سلامت به دانشگاههای علوم پزشکی در حالی صورت میگیرد که دانشگاههای علوم پزشکی بر اساس ماده یک قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور “از هرگونه حسابرسی مالی بودجهای مستثنی هستند!”
در ماده یک قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور آمده است:
«دانشگاهها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فرهنگستانها و پارکهای علم و فناوری که دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر مراجع قانونی ذی ربطهستند، بدون رعایت قوانین و مقررات عمومی حاکم بر دستگاههای دولتی بهویژه قانون محاسبات عمومی کشور، قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون برگزاری مناقصات و اصلاحات و الحاقات بعدی آنها و فقط در چهارچوب مصوبات و آییننامههای مالی، معاملاتی، اداری، استخدامی و تشکیلاتی مصوب هیئت امنا که حسب مورد به تأیید وزیران علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در مورد فرهنگستانها به تأیید رئیس جمهور و در مورد دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی وابسته به نیروهای مسلح به تأیید رئیس ستادکل نیروهای مسلح میرسد، عمل میکنند.»
این عدم حسابرسی باعث میشود هیچ نظارتی بر بودجه دانشگاههای علوم پزشکی صورت نگیرد و این امر زمینه را برای وقوع تخلفات مالی برای این دانشگاهها فراهم میآورد. در مجموع با توجه به نکات یاد شده، به نظر هزینههای امور سلامت با رشد زیاد و غیر منطقی در بسیاری از بخشها همراه بوده و نیاز به بازنگری جدی دارد. /تسنیم