• امروز : یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 7 July - 2024

تذکرات شفاهی نمایندگان| صفایی: ۸۰ درصد منابع بانکی به سوداگری اختصاص یافته است

  • 15 بهمن 1399 - 17:40
نماینده گناباد در مجلس گفت: ۸۰ درصد منابع بانکی به سوداگری اختصاص یافته و بخش اندکی از آن به سمت کشاورزی و اشتغال سوق داده شده و این موضوع یکی دیگر از مصادیق بی‌عدالتی در کشور است


به گزارش افق جنوب، محمد صفایی نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، ۱۵ بهمن) قوه مقننه در تذکر شفاهی خود اظهار داشت: یکی از وظایف ذاتی ما تلاش برای تحقق عدالت اجتماعی است، مالیات بر سرمایه و کاهش مالیات بر تولید موجب تحقق این موضوع می شود، امروز در تهران املاکی وجود دارد که با قیمت حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به فروش می رسد اما هیچ مالیاتی به آن تعلق نمی گیرد لذا امیدوارم نمایندگان در جریان بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه به این موضوع توجه کرده و برای تحقق عدالت اجتماعی به تصویب قانون کمک کنند.

وی ادامه داد: ۸۰ درصد منابع بانکی به سوداگری اختصاص یافته و بخش اندکی از آن به سمت کشاورزی و اشتغال سوق داده شده و این موضوع یکی دیگر از مصادیق بی عدالتی در کشور است که لازم است در جهت اصلاح این موضوع اقدام عاجل صورت گیرد.

**واکنش نماینده رشت به اظهارات الیاس نادران

بر اساس این گزارش جبار کوچکی نژاد نیز درجلسه امروز در تذکری درباره اظهارات روز گذشته الیاس نادران در جلسه بررسی کلیات بودجه در رابطه با پروژه‌های عمرانی شمال کشور، گفت: روز گذشته همکارمان آقای نادران جمله‌ای گفت مبنی بر اینکه به گیلان توجه ویژه شده و برای آن آزادراه و جاده ساخته‌اند، در حالی که این آزادراه برای میلیون‌ها شهروند ایرانی است و پس از کرونا از آن استفاده بیشتری خواهند کرد؛ همچنین حمل و نقل بار کشور از جنوب به شمال و غرب از این طریق انجام می‌شود لذا آزادراه تهران -شمال فقط مختص گیلانی‌ها نیست.

علی نیک زاد که ریاست جلسه را برعهده داشت، درپاسخ به تذکر این نماینده گفت: آقای نادران روز گذشته گفتند همه جای ایران سرای من است و گفتند شوخی کردم. همچنین رئیس محترم مجلس نیز تذکر شما را پاسخ دادند.

**رئیس جمهور باید وظیفه اش را انجام دهد

همچنین حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده قم در نشست علنی امروز در تذکری شفاهی، اظهار داشت: جناب آقای رئیس! ماده مورد تذکر بنده بند ۴ و ۱۱ ماده ۲۲ آئین نامه است.

وی افزود: بند ۴ می گوید حفظ انتظام مجلس به عهده هیات رئیسه مجلس است، وقتی همکاری نطق سالانه اضطراری و غیره در خصوص ملی و حوزه انتخابیه اش دارد همکار دیگری پس از قرائت نطق برای تبریک به سمت او حرکت می کند و وقت ناطق بعدی را هم می گیرند. این سوال وجود دارد که این نماینده فقط حرف زده است کوهی نکنده و یا اینکه شقل قمر نکرده است. دلیلی وجود ندارد که سیل جمعیت به سمت او حرکت کنند و بوسش کنند ضمن اینکه در حال حاضر هم کرونا مانع بوسیدن شده است.

نماینده مردم قم در مجلس اظهار کرد: مردمی که از دوربین های تلویزیون این صحنه ها را مشاهده می کنند به ما می خندند که مگر نماینده چه کار خاصی انجام داده است که باید شاهد این اتفاقات باشیم.

حجت الاسلام ذوالنوری گفت: حفظ شان نمایندگان و مجلس به عهده هیات رئیسه است لذا آقای رئیس جمهور طبق گزارش تفریغ دیوان محاسبات ۶۰ الی ۸۰ درصد انحراف از قانون بودجه سالیانه داشته اند حال این میزان هزینه صرف مجلس می شود و قانون تصویب می کند و دولت هم نمی خواهد این قانون ها را اجرایی کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: حیات، رسالت و فلسفه وجودی مجلس توسط رئیس جمهور و دولت زیر پا له می شود بنابراین اینجا هیات رئیسه باید چه کاری انجام دهد که رئیس جمهور را وادار به تمکین کند و قطعا چنین موضوعاتی از مشکلات اساسی به شمار می روند.

وی تأکید کرد: در تکریم زنان با این همه آیات و روایاتی که وجود دارد آقای رئیس جمهور اعلام می کند که اگر زنان وارد صحنه انتخابات شوند حتما رأی می آورند و این سوال وجود دارد که آیا شأن زن این بوده است لذا رئیس جمهور باید وظیفه اش را انجام دهد زیرا مردم زیربار مشکلات له می شوند.

نیکزاد که ریاست جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به تذکر نماینده قم گفت: استدعا می کنم از برادران و خواهران نماینده سنت غلطی که در مجلس قبلی ایجاد شده است را کنار بگذاریم البته این موضوع در هیات رئیسه هم مطرح شده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس افزود: شخصا و همچنین از طریق هیات رئیسه از رئیس و دادستان دیوان محاسبات خواسته ایم که این موضوع را پیش ببرند ضمن اینکه ما نیز در حال پیگیری هستیم.

در ادامه جلسه علنی امروز جعفر قادری نیز در تذکری شفاهی با اشاره به رأی روز گذشته نمایندگان به کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: برخی از دوستان مطالبی را در رابطه با رأی دیروز نمایندگان بیان کردند که کم لطفی به مجلس بود، چرا که با وجود آنکه کمیسیون تلفیق برخی از ایرادات لایحه را برطرف کرد، اما برخی از تبصره ها و مواد همچنان ایراد جدی داشتند.

وی در بخش دیگری از تذکر خود در رابطه با تامین روغن خوراکی مردم افزود: از آنجا که دولت هنوز نتوانسته بازار را اشباع کند، لذا تذکر می دهم این مشکل هر چه زودتر حل شود.

نماینده شیراز در مجلس با بیان اینکه در لایحه بودجه فشارهای بسیار متوجه نمایندگان است، گفت: دولت در لایحه اصلاح شده خود موضوعاتی همچون مشکلات پرسنل زندان ها، اعضای هیات علمی دانشگاه ها، کارکنان دانشگاه های زیرمجموعه وزارت علوم، فرهنگیان و همسان سازی حقوق بازنشستگان را مدنظر قرار دهد.

قادری در بخش دیگری از تذکر خود با اشاره به وضعیت نابسامان بازار بورس گفت: انتظار داریم دولت حمایت مؤثری از سرمایه مردم داشته باشد، چرا که خودشان مردم را به سمت بازار بورس دعوت کردند، اما اکنون مردم احساس بی پناهی می کنند، لذا دولت باید کمک کند سرمایه مردم بیش از این در بازار بورس آب نرود.

**دولت نشان داد که پس از ۷ سال توان تأمین روغن و پوشک کودکان را ندارد

ابراهیم رضایی نیز در ادامه نشست امروز در تذکری شفاهی با اشاره به رد کلیات لایحه بودجه، گفت: رد کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ مصداق اقدام قاطع و انقلابی مجلس در حمایت از حقوق ملت ایران بود، اظهارات امروز رئیس جمهور و معاونین ایشان نشان می‌دهد که از رد بودجه فروپاشی و سازش عصبانی هستند در حالی که باید به قانون تمکین کنند و مقابل آن نایستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: رأی نیاوردن کلیات طرح شفافیت آراء نمایندگان یک نمره منفی در کارنامه مجلس یازدهم است.

نماینده مردم دشتستان در مجلس یازدهم یادآور شد: هفته گذشته در روستای حوزه انتخابیه مردمی را دیدم که برای دسترسی به اینترنت باید به بالای تپه‌ای می‌رفتند، در همان زمان مقام عالی رتبه اجرایی خواستار محاکمه خودش به خاطر دفاع از پهنای باند شد وی به دلیل عدم توسعه اینترنت به خصوص در روستاها باید محاکمه شود این مسئولان به خاطر افزایش قیمت تخم‌مرغ، مرغ، ارز ۲۵ هزار تومانی، سقوط آزاد بورس محاکمه شوند وضعیت سرمایه‌های مردم نتیجه عملکرد آنها است.

رضایی اضافه کرد: این مسئولان به خاطر فقیرتر شدن مردم، بیکاری جوانان استان بوشهر در کنار منابع عظیم نفت و گاز و بی‌آبی این استان با داشتن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز آبی محاکمه شوند، عملکرد این دولت نشان داد که پس از ۷ سال توان تأمین روغن و پوشک کودکان را ندارد. /تسنیم

لینک کوتاه : https://ofoghjonoub.ir/?p=23014

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.