• امروز : یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 7 July - 2024

در عید قربان، سلامت نذر کنید

  • 29 تیر 1400 - 12:18
پویش مردمی "نذر سلامت به جای قربانی" با هدف افزایش و ارتقاء کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی در استان مرکزی راه‌اندازی شده است.


به گزارش افق جنوب، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اراک درخصوص راه‌اندازی پویش مردمی “نذر سلامت به جای قربانی” اظهار کرد: براساس تجربه راه‌اندازی پویش مردمی نذر سلامت در عید سعید فطر که مبتنی بر مشارکت مردم در تامین اقلام بهداشتی نظیر ماسک و تجهیزات پزشکی برای کادر درمان و سایر هزینه‌های جانبی بود، پویش نذر سلامت به جای قربانی همزمان با عید سعید قربان نیز راه‌اندازی شد.

یاسر قربانی در ادامه، عملیاتی نشدن قول‌ها و تعهدات دستگاههای اجرایی و ارگان‌ها برای همراهی به منظور مبارزه با کرونا را یکی از گلایه های دانشگاه علوم پزشکی دانست و افزود: ارگان ها و نهادها با وجود اینکه قول هایی برای کمک به حوزه سلامت در خصوص تامین زیرساخت‌ها و هزینه های پیشگیری یا درمان کرونا می‌دهند، اما در عمل متاسفانه این تعهدات اجرایی نشده و به عبارتی علوم پزشکی دست تنهاست و بر این اساس ناگزیر به راه‌اندازی پویش و درخواست کمک از مردم و خیرین هستیم.

وی افزود: با توجه به اینکه در دوران اپیدمی کرونا هزینه‌های دانشگاه بخصوص در بحث واکسیناسیون افزایش یافته و بودجه چندانی نیز در اختیار نیست، از این رو پویش نذر سلامت با هدف افزایش و ارتقاء کیفیت خدمات بهداشتی درمانی راه‌اندازی شده است.

وی از مردم استان خواست با توجه به فرا رسیدن عید سعید قربان، هزینه‌های قربانی خود را به حساب ۲۰۰۰۵۰۰۰۵۵ بانک رفاه حساب مردمی دانشگاه علوم پزشکی اراک یا شماره کارت ۵۸۹۴۶۳۷۰۰۰۰۸۹۵۳۹ واریز کرده و به پویش نذر سلامت بپیوندند.

نذر قربانی مشکل شرعی ندارد

قربانی افزود: با استفتائات صورت گرفته از مراجع عظام تقلید نذر قربانی برای حاجی در ایام حج واجب است اما در غیر ایام حج می‌توان مبلغی که بابت قربانی عید قربان می پردازند را به حساب دانشگاه علوم پزشکی واریز کنند تا بتوانیم در راستای مهار کرونا و ارائه خدمات بهتر به مردم قدم برداریم. بدیهی است یک هفته پس از عید سعید قربان مبالغی که به حساب حوزه سلامت واریز شده است شفاف سازی شده و کل وجوه واریزی و هزینه کردی که در حوزه‌های گوناگون صورت گرفته به اطلاع مردم خواهد رسید.

وی تاکید کرد: هر ساله در این عید و اعیاد قربان و غدیر برنامه‌های زیادی برگزار می شد و مردم نذورات زیادی را بین یکدیگر تقسیم می‌کردند، اما این آئین‌ها در سال جاری رنگ و بوی متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته دارد و همه ‌گیری بیماری کرونا که تاکنون جان هزاران نفر از هموطنان را گرفته است، منجر شد تا این شور با نذر سلامت همراه شود و مردم، ارادت خود به اهل بیت(ع) را با جهادی دیگر تکمیل کنند.

قربانی تصریح کرد: برگزاری مراسم این اعیاد بزرگ، امسال بدلیل شرایط خاص ناشی از شیوع کرونا با محدودیت‌هایی مواجه است، اما با همان شور و عشق سال‌های گذشته گرامی داشته می‌شود و مردم در تبعیت از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و همچنین علمای بزرگ کشور و مسئولان، برنامه‌های خود را در جهت خدمت‌رسانی هرچه بیشتر و بهتر به آسیب دیدگان از شیوع ویروس کرونا از جمله بیماران و همچنین حمایت از جهادگران عرصه سلامت معطوف کردند.

کادر درمان فراموش شده اند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اراک در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به نقش موثر و مشارکت مطلوب خیرین و آحاد مختلف مردم در پیشگیری و درمان کرونا اظهار کرد: در ماه های نخستین شیوع بیماری کرونا خیرین و مردم با حضور در مراکز درمانی حتی در تامین غذای روزانه پرسنل و بیماران مشارکت داشتند و با اهدای گل و سایر اقلام ضروری نقش موثری در روحیه دادن به کادر درمان و مدیریت این بیماری داشتند اما این حضور در ماه های اخیر کم رنگ شده است.

وی بیان کرد: به عنوان مثال سه میلیارد تومان از سوی شهرداری برای تامین برخی نیازهای درمانی بیمارستان امیرالمومنین(ع) اراک تخصیص یافت که بسیار گره‌گشا بود و ضرورت دارد که این کمک‌ها با توجه به صنعتی بودن استان استمرار یابد.

قربانی افزود: روحیه بخشیدن به کادر درمان و مشارکت خیرخواهانه در تامین نیازهای حوزه درمان باید به روزهای آغازین شیوع کرونا برگردد. متاسفانه در ماه های اخیر کادر درمان فراموش شده اند و دیگر خبری از اهدای گل و روحیه بخشیدن با توجه به فرسایشی شدن کار نیروی انسانی و کاهش تاب آوری آنها نیست. فشارهای سنگین کاری اینروزها می‌تواند در شرایط شیوع پیک پنجم برای مدافعان سلامت آسیب‌زا باشد.

به گفته وی، با توجه به نزدیکی عید سعید قربان، مردم می توانند هزینه‌های قربانی خود را به حساب ۲۰۰۰۵۰۰۰۵۵ بانک رفاه حساب مردمی دانشگاه علوم پزشکی اراک یا شماره کارت ۵۸۹۴۶۳۷۰۰۰۰۸۹۵۳۹ واریز کرده و به پویش نذر سلامت بپیوندند./ ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghjonoub.ir/?p=62022

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.