• امروز : یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 7 July - 2024

رکوردهای تمام نشدنی یک خلبان

  • 11 مهر 1400 - 11:22
من خلبان هستم و نمی‌توانم تحمل کنم که مردم صدمه ببینند و از بین بروند؛ اما نسبت به عراقی‌ها این کار را نکردیم. ما می‌توانستیم خیلی جاها را مورد اصابت قرار دهیم، اما این کار را نکردیم؛ زیرا عقیده داشتیم درست است که ما در جنگ هستیم، اما با سربازان می‌جنگیم، نه مردم.


به گزارش افق جنوب، نخبگان نیروی هوایی ارتش توانستند عملیات‌ بسیاری را علیه دشمن بعثی طراحی و اجرا کنند که تا آن زمان شاید مانند آن در دنیا وجود نداشت. این نوابغ و نخبگان، نه‌تنها با این تعداد عملیات‌ توانستند دشمن بعثی را مجبور به پذیرش شکست کنند، بلکه کارشناسان نظامی جهان را نیز به حیرت واداشتند.

در میان تمامی خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون مجاهدت‌ها و رشادت‌های بسیاری انجام داده‌اند، فعالیت‌ برخی از آنها ویژگی‌های خاصی دارد. زنده یاد امیر سرتیپ خلبان منوچهر محققی، که به تازگی به همرزمان شهیدش پیوست.

امیر محققی که به خلبان «تاپ‌گان» نیروی هوایی ارتش نیز معروف است، در کارنامه خدمتی خود، به‌ویژه در دوران دفاع مقدس، سوابق و رکوردهای درخشان بسیاری دارد.

او در دوران دفاع مقدس، ۱۸۲ پرواز برون‌مرزی در کارنامه خود دارد که از این نظر در ایران و خاورمیانه (غرب آسیا) رکورددار است. ۱۰۰۰ ساعت پرواز رزمی در دوران جنگ تحمیلی، انجام بیش از ۲۰۰ مأموریت خطرناک (Special Mission)، حضور مؤثر در عملیات‌ «مروارید» در جهت شکستن ستون فقرات دشمن بعثی، فرماندهی دسته ۴۰ فروندی در عملیات ۱۴۴ فروندی معروف به «کمان ۹۹» و رکورددار پرواز رزمی با جنگنده فانتوم، از مهم‌ترین سوابق خدمتی امیر سرتیپ خلبان منوچهر محققی به شمارمی‌روند.

زنده یاد محققی، درباره بخشی از حضور خود در دفاع مقدس گفته است: «پیش از آن که جنگ تحمیلی شروع شود، تهران بودم، اما از ابتدای جنگ به بوشهر آمدم و تا آخر جنگ همین‌جا بودم. دو، سه سانحه در خوزستان رخ داد که عرب‌های ساکن این استان، من را نجات دادند و نگذاشتند دست عراقی‌ها بیفتم… هر نیروی هوایی حتی در زمان صلح مانند اکنون، طرح‌های پیش‌فرضی دارد، فرماندهان برای آینده فکر می‌کنند و طرح و برنامه می‌ریزند؛ بنابراین زمانی که جنگ شد، خلبانان آماده رزم بودند.»

وقتی رژیم بعث عراق حمله را شروع کرد، باید جواب داده می‌شد، چون اگر نمی‌شد، مردم را از دست می‌دادیم. وقتی که ارتش دیر عمل کند، مردم عادی صدمه می‌بینند. نظامی‌ها باید از صدمه‌ دیدن مردم جلوگیری کنند. من خلبان هستم و نمی‌توانم تحمل کنم که مردم صدمه ببینند و از بین بروند؛ اما نسبت به عراقی‌ها این کار را نکردیم. ما می‌توانستیم خیلی جاها را مورد اصابت قرار دهیم، اما این کار را نکردیم؛ زیرا عقیده داشتیم درست است که ما در جنگ هستیم، اما با سربازان می‌جنگیم، نه مردم.»

پیکر امیر سرتیپ خلبان منوچهر محققی از برترین خلبانان دفاع مقدس و نابغه پرواز با جنگنده فانتوم روز گذشته، شنبه ١٠ مهر۱۴۰۰ با حضور امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش، امیر سرتیپ حسن شاه‌صفی جانشین معاون هماهنگ‌کننده ارتش و فرمانده سابق نهاجا، امیر سرتیپ حبیب بقایی فرمانده اسبق نیروی هوایی و تنی چند از خلبانان و همرزمان مرحوم امیر محققی در بیمارستان بعثت نیروی هوایی ارتش تشییع شد./ ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghjonoub.ir/?p=79273

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.