• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024

«زیر پوست جنگ» در آن سوی خاکریزها

  • 03 شهریور 1400 - 14:45
کتاب «زیر پوست جنگ» به ما کمک می کند تا بدانیم آن سوی «خاکریزها» در جبهه چه خبر بوده است و جریانات چه‌طور می‌گذشته و چه‌طور دیده می‌شده است و بعثی‌ها، که تحمیل‌گر این جنگ به ایران انقلابی بودند، خود چه نگاهی به مقدمات، سیر و تبعات این جنگ داشته‌اند.


به گزارش افق جنوب ، کتاب «زیر پوست جنگ» را وحید خضاب گردآوری و ترجمه کرده است و نشر نارگل در ۱۷۶ صفحه آن را به چاپ رسانده است.

در این اثر روایت «صلاح عمر العلی؛ از اعضای شورای رهبری حزب بعث و شواری رهبری انقلاب عراق»؛ «حامد علوان الجبوری؛ رئیس دفتر احمد حسن البکر و صدام و وزیر امور خارجه وقت عراق» و «نزار عبدالکریم الخزرجی؛ فرمانده سپاه یکم و سپاه هفتم ارتش عراق در زمان جنگ با ایران» به چشم می خورد.

روایت اول به «صلاح عمر العلی» اختصاص دارد. صلاح عمر العلی پس از اشغال عراق و در زمانی که صدام متواری شده و هنوز دستگیر نشده بود، طی چندین قسمت در برنامه پربیننده و چالشی «شاهد علی العصر» (شاهد یک دوران) شبکهٔ الجزیره شرکت کرد و در پاسخ سؤالات مجری این برنامه، به بیان خاطراتش پرداخت.

روایت دوم، روایت «حامد علوان الجبوری» است. روایتی که مثل روایت صلاح عمر العلی، در چند قسمت از برنامهٔ شاهد علی العصر بیان شده. ترجمهٔ بخش‌هایی از این روایت حامد الجبوری نیز، در شمارهٔ چهارم نشریهٔ «رمز عبور» منتشر شده است. البته آن‌چه در این کتاب آمده، شامل ترجمهٔ بخش‌های دیگری از همان گفت‌وگوی الجبوری است که در رمز عبور ترجمه نشده بود.

روایت سوم هم از زبان «نزار الخزرجی» آمده است. نزار الخزرجی روایت خود را در گفت‌وگوی بسیار تفصیلی با «غسّان شَربل» (روزنامه‌نگار مطرح جهان عرب) بیان کرده بود که در روزنامه «الحیات» منتشر گردید. البته این گفت‌وگو به همراه سه گفت‌وگوی تفصیلی دیگر غسّان شربل، در کتابی با عنوان «صدام مرّ من هُنا» در سال ۲۰۱۰ منتشر شد که ترجمه حاضر، از همان کتاب است./ ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghjonoub.ir/?p=70924

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.