• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024

نشست خبری سرپرست اداره امور عشایر شهرستان دشتستان با اصحاب رسانه

  • 01 آذر 1402 - 22:16
نشست خبری سرپرست اداره امور عشایر شهرستان دشتستان با اصحاب رسانه در فرمانداری دشتستان برگزار شد.

به گزارش افق جنوب به نقل از صدای استان- جلال اسلامیان، سرپرست اداره امور عشایر شهرستان دشتستان در استان بوشهر، گفت : ۷۵ درصد از عشایر استان بوشهر در شهرستان دشتستان هستند که به صورت قشلاق و ییلاق در تردد بوده و عده ای دیگر هم ساکن شهرستان شده اند.

محمد رسول صحراکار در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت : جامعه عشایر ما با حضور در صحنه های نبرد و جلوگیری از ورود استعمار به خاک وطن، بالغ بر ۳۳۰۰ شهید قشقایی تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده که شاخص ترین نبردها در دشتستان، جنگ خوشاب و ننیزک بوده است.

صحرا کار تیره طوایف بزرگ ایل قشقایی را در شهرستان ۶ طوایف که به صورت عمده درمناطق پراکنش دارند عنوان کرد و افزود : از جمله طایفه دره شوری با ۵۲ تیره، کشکولی بزرگ ۴۶ تیره، امله ۴۶ تیره، فارسی مدان ۲۶ تیره، شش بلوکی ۲۰ تیره، کشکولی کوچک ۱۴ تیره به تناسب تیره هایی هستند که دشتستان هستند.

سرپرست اداره امور عشایر دشتستان با بیان اینکه در بحث مصنوعات، تولیدات و جامدات صنایع جامعه عشایری صرفا مصرف کننده نیستند، اذعان کرد : در بحث تولید گوشت قرمز سالانه ۱۸۰ تن، تولید شیر سالانه ۲۱۰۰ تن، محصولات باغی و زراعی سالانه ۷۱ هزارو ۲۵۰ تن، کلنی زنبور عسل ۴۱۲ تن، صنایع دستی و مصنوعات بالغ بر ۱۰ هزارو ۱۳۰ متر مکعب، از انواع پالین، جاجیم، گبه، گلیم و چنته در طول سال تولید می‌شود.

وی از تخصیص ۳۰۰ هزار هکتار مراتع جهت چرای احشام عشایر در شهرستان خبر داد و گفت : با توجه به میزان دامی که عشایر شهرستان در اختیار دارند، طی مکاتبات انجام گرفته در سال گذشته و با توجه به هماهنگی هایی که در سطح کشور، استان و شهرستان صورت گرفته در دشتستان قریب ۳۰۰ هزار هکتار مراتع در اختیار عشایر ایل قشقایی جهت علوفه و مراتع احشام در نظر گرفته شده است.

صحراکار، مجموع اراضی زراعتی که در طول دولت بعد از انقلاب در اختیار عشایر قرار داده را، ۱۰ هزارو ۵۰۰ هکتار عنوان کرد و اظهار داشت : تعداد دام عشایر سبک در شهرستان بالغ بر ۲۲۵۰۰۰ راس بوده که از این میزان ۱۲۷ هزارو ۵۰۰ راس از آنها پلاک گذاری شده است.

صحراکار در بخش دیگر از صحبت های خود، تعداد خانوار عشایر شهرستان را ۳ هزارو ۷۵۰ خانوار عنوان کرد و ابراز داشت : در سرشماری سال ۹۸ کشوری، بر اساس آخرین آمار بدست آمده و با جمعیتی حدود ۱۸ هزارو ۵۰۰ نفر که از این تعداد یکهزارو ۳۵۰ خانوار بصورت کوچرو هستند که هر سال قشلاق و ییلاق را انجام می‌دهند.

وی عمده فعالیت‌های اداره امور عشایر شهرستان را در نیمه نخست سال جاری را بالغ بر انجام ۱۷ پروژه عنوان کرد و افزود : از جمله احداث آب انبار با سطح سیقلی ۷ باب در ابعاد ۳۰ متر مکعب و سطح سیقلی ۴۰۰ متر، زیر سازی محورهای عشایری ۹٫۷ کیلومتر، آبنماه، ۴ مورد به طول ۴۲۰ متر مکعب، آبرسانی سیار در فصل تابستان تاکنون ۵۳۸ سرویس بوده که در مجموع در طول ۲ ماه اخیر در سال جاری هزارو ۳۸ سرویس آبرسانی حهت عشایرین انجام شده است.

صحرا کار از خریداری ۱۳۲ مورد مخازن آب ۱۰۰۰ لیتری جهت عشایرین شهرستان خبر داد و گفت : همچنین خرید مولدهای خورشیدی ۱۰۵ دستگاه بوده که در اختیار آنها قرار گرفته است.

وی در بحث تسهیلات تبصره، ۱۶ خاطر نشان کرد : تعداد ۸ نفر به بانک های عامل معرفی شده و همچنین جهت پرداخت تسهیلات توسعه ملی ماده، ۵۳ هم ۵ نفر جهت دریافت تسهیلات معرفی شده اند.

صحراکار از توزیع آرد و خسارات دامی، گفت : توزیع ۴۰ هزارو ۵۰۰ کیسه آرد بین عشایرین شهرستان انجام شده و در بحث تسهیلات خسارات دامی، ۱۳ مورد معرفی شده است.

سرپرست اداره امور عشایر شهرستان از هزارو ۱۲۰ کیلومتر مرمت و نگهداری راه های عشایر خبر داد و گفت : مرمت و نگهداری راه های عشایری در بخش های ارم ۵۵۰ کیلومتر، بوشکان ۳۷۰ کیلومتر و در بخش شبانکاره، ۲۰۰ کیلومتر بعلاوه، ۷۰ کیلومتر هم مربوط به نگهداری و مرمت این راه ها بوده است.

سرپرست اداره امور عشایر دشتستان، در بحث بازگشایی و تعریض محور گردنه در بخش بوشکان، گفت : ۴٫۵ کیلومتر در برنامه کاری ما است که در حال حاضر توسط پیمانکار در حال انجام است و مجموع کل هزینه های انجام شده، تاکنون ۱۴ میلیارد و ۸۰۴ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان بوده که در سال جاری هزینه شده است.

لینک کوتاه : https://ofoghjonoub.ir/?p=129833

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.