• امروز : یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 7 July - 2024

نشست خبری مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس+تصاویر

  • 01 شهریور 1402 - 16:41
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با اصحاب رسانه برگزار گردید.


افق جنوب-فاطمه روحانی نژاد: به گزارش افق جنوب؛ سخاوت اسدی مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس طی یک نشست خبری با اصحاب رسانه دیدار کرد.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اظهار کرد: از حمایت ها و همراهی های همه عزیزان در سراسر کشور بخصوص مقامات محترم و شخصیت های ارزشمند استان بوشهر که به انحای مختلف به هر کسی در جای خودش ما را در پیشرفت و تحقق این اهداف و ماموریت هایی که در این نقطه به عنوان استراتژیک ترین نقطه جمهوری اسلامی ایران هست یاری کردند تشکر میکنم و به ویژه شما دوستان عزیز فعال در حوزه رسانه و خبر که همیشه در انعکاس فعالیت ها و اخبار و حتی در انعکاس مسائل و مشکلات صنعت و مردم و کارگران و …. راهنما بودید و کمک کردید صمیمانه تقدیر و تشکر میکنم.

 

اسدی ادامه داد: سازمان منطقه ویژه طبق قوانین بعنوان متولی منطقه و نماینده دولت و حاکمیت اعم از امنیتی و ایمنی ، برقراری نظم و امنیت ، تامین زیرساخت‌ها ، صدور مجوز فعالیت است و هر گونه پروانه‌‌ی بهره برداری و نظارت بر تولید و اجرا و احداث طرح ها جز مسئولیت های این سازمان هست که مسئله صادرات و واردات و گمرک و بندر و فرودگاه و… مجموعه عظیمی از مسیولیت هایی است که بر عهده‌ی خدمتگزاران شما در سازمان منطقه ویژه هست که انشالله این خدمات فراهم می‌شود که اهداف همکاران عزیزمان در مجموعه پالایشگاه‌ها ، پتروشیمی‌ها و کسانی که در حوزه خدمات و پشتیبانی فعالیت میکنند محقق شود.
امروز الحمدالله با تلاشی که همکاران در سازمان منطقه ویژه داشته و دارند در حوزه های مختلف به کارگاهی از فعالیت های عمرانی تبدیل شده است.
ما در سال گذشته صد در صد افزایش اعتبار داشته ایم. اعتبار عمرانی سازمان منطقه ویژه در سال گذشته حدود ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که موفق شده‌ایم ۹۸ درصد اعتبار عمرانی را جذب کنیم.
یکی از ملاک ها و عملکرد یک مجموعه جذب اعتبارات عمرانی میباشد. امروز که حدود ۵ ماه از سال گذشته است، مجموعه اعتبار مصوب سازمان منطقه ویژه در این چند ماه ۱۸۰۰ میلیارد تومان است، یعنی نزدیک به سه برابر؛ این نشان میدهد که در مجموعه با توجه به نیاز زیر ساخت‌های منطقه، این تلاش در حال شکل گیری است که این رقم را به بیش از ۳ هزار میلیارد تومان افزایش بدهیم‌.

وی افزود: ما مجموعاً سال ۱۴۰۰ در منطقه پارس جنوبی ۱۲ پالایشگاه درحال فعالیت و تولید داشتیم که سال ۱۴۰۱ با وارد مدار شدن پالایشگاه فاز ۱۴ ، ۱۳ پالایشگاه شد که مجموع سرمایه‌گذاری در بخش بالا دست هم از دریا و خشکی یعنی در مجموع خطوط و لوله و پالایشگاه‌ها به رقم حدود ۵ میلیارد دلار بالغ شده که در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۵۰ میلیون تن و در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۸۹ میلیون تن تولید صورت گرفته که اگر به متر مکعب تبدیل کنیم در سال ۱۴۰۱ حدود ۷۰۶ میلیون متر مکعب گاز در مجموعه پالایشگاه‌ها پارس جنوبی تولید شده و قریب به بیش از ۷۵ درصد گاز مصرفی مورد نیاز مردم شریف ایران و اقسام نقاط کشور از منطقه پارس جنوبی تامین شده است. در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۱ واحد و در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۲ واحد پتروشیمی در حال فعالیت بودند که میزان سرمایه‌گذاری به قیمت روز حدود ۶۰ میلیارد دلار است که با رقم بخش بالا دست بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار بالغ میشود. ظرفیت اسمی تولید در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۴ میلیون تن بوده که بیشتر از ظرفیت اسمی تولید شده؛ همچنین مجموع صادرات سال گذشته ما با حدود ۴۰ درصد افزایش به ۱۲/۳ میلیارد دلار بالغ شده است و در حال حاضر ۳۱ طرح که با ۲۵ میلیارد دلار ارزش سرمایه گذاری در حال اجرا می باشد و ۴ طرح پتروپالایشگاهی با ۶/۵ میلیارد دلار ارزش سرمایه گذاری در حال اجرا است که میزان موافقت های اصولی مجموعا در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۸ موافقت اصولی با ۵ میلیارد دلار ارزش سرمایه گذاری است که قرار است توسط بخش خصوصی انجام گیرد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اذعان داشت: امسال در این ۴ ماه تقریبا ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن صادرات منطقه به ارزش ۳/۵ میلیارد دلار بوده است. درحال حاضر در منطقه پارس جنوبی حدود ۹ میلیون متر مکعب گاز، فلز میشود.
دو پروژه در منطقه به ارزش ۷۵ میلیون یورو آغاز شده که این پروژه‌ها تعریف شده، مناقصه اش برگزار شده، پیمانکار انتخاب شده و ۱۲ ماهه هم این پروژه ها به اتمام میرسند. اگر این پروژه‌ها به ارزش ۷۵ میلیون یورو انجام شود میزان فلزی فلگما ۴ میلیون متر مکعب کاهش یافته و بقیه گازهایی که فلرینگ میشود قرار است از طریق مزایده به بخش خصوصی فروخته شود که در این ارتباط هم مزایده‌ها برگزار شده، برنده مزایده مشخص شده و در مدت ۲۴ ماه این میزان فلرینگ به مقدار ۱/۳ میلی متر کاهش پیدا خواهد کرد. امسال تا تقریباً آخر تیر ماه ۱۴۰۲ حدود ۱۲۳۰ نفر از جوانان بومی منطقه در شرکت ها و مشاغل مستمر مشغول به کار شدند که ۷۰۲ نفر در پارس یک و ۵۲۸ نفر در پارس دو مشغول به کار هستند که ۱۲۰ نفر از این عزیزان بچه های عسلویه میباشند. سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۱۵۹ نفر و سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۹۷۰ نفر از جوانان بومی منطقه در مشاغل مستمر مشغول به کار شدند. در سال جاری دو آزمون برگزار شد که آزمون شرکت کیمیا و وحدت انجام شده و آزمون پتروشیمی صدف در روزهای آتی قرار است برگزار شود و در آزمون مربوط به مجتمع گاز پارس جنوبی حدود ۱۰۰ نفر جذب میشوند و با پیگیری هایی که صورت گرفته است آزمون مجتمع گاز توسط دانشگاه خلیج فارس برگزار می‌گردد. از ابتدای ۱۴۰۱ تا الان ۷۰۹ پروژه بالغ بر ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار توسط مجموعه وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران در سطح استان بوشهر در حال اجرا می‌باشد که در این پروژه ها ۴۵۸ میلیارد تومان هزینه شده و ۸۶۲ میلیارد تومان هم در دست اهدا میباشد.

عکاس: ابوالفضل قاسمی

لینک کوتاه : https://ofoghjonoub.ir/?p=126257
  • نویسنده : فاطمه روحانی نژاد

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.