• امروز : یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 7 July - 2024

نشست هم اندیشی رییس نیروگاه اتمی بوشهر با اصحاب رسانه+تصاویر اختصاصی

  • 11 مرداد 1402 - 0:18
نشست هم اندیشی رییس نیروگاه اتمی بوشهر با اصحاب رسانه برگزار شد.

افق جنوب-فاطمه روحانی نژاد: به گزارش افق جنوب؛ نشست هم اندیشی رییس نیروگاه اتمی بوشهر با خبرنگاران برگزار گردید.
رضا بنازاده رییس نیروگاه اتمی بوشهر اظهار کرد: تاریخچه ساخت نیروگاه در سال ۱۳۵۴ آغاز عملیات اجرایی احداث دو واحد توسط شرکت KWU بوده و پس از وقفه ۱۹ ساله بخاطر انقلاب و وقوع جنگ تحمیلی، بررسی مدارک آلمانی و باز طراحی نیروگاه، انعقاد قرارداد با پیمانکار روس برای تکمیل یک واحد، مونتاژ و راه اندازی واحد همراه با تست های تجهیزات و سیستم ها، آغاز عملیات اجرایی احداث واحد توسط شرکت روس، سوخت گذاری و بحرانی کردن راکتور، شروع تست گرم، ادامه راه اندازی و رفع ملاحظات، اولین اتصال ژنراتور به شبکه سراسری برق، بهره برداری آزمایشی و رفع ملاحظات، دست یابی به صد در صد قدرت(۱۰۰ مگاوات الکتریکی)، تحویل موقت واحد و آغاز تولید تجاری انجام شد.

وی در خصوص مشخصات واحد یکم گفت: این واحد با توان حرارتی ۳۰۰۰ مگاوات، توان الکتریکی ۱۰۰۰ مگاوات، نوع سوخت sintered uranium dioxide، وزن کل سوخت ۸۰ تن، تعداد مجتمع های سوخت ۱۶۳، تعداد میله های سوخت در هر مجتمع ۳۱۱، طول مجتمع سوخت ۴/۵۷ متر، قطر قرص سوخت ۷/۵۷ میلی متر، ارتفاع قرص سوخت ۱۲ میلی متر، قطر قلب راکتور ۳/۱۶ متر، ارتفاع قلب راکتور ۳/۵۵ متر، قطر خارجی پوسته راکتور ۴/۵۴۵ متر، ضخامت دیواره پوسته راکتور ۲۰ سانتی متر، طول پوسته راکتور ۱۱/۱۸۵ متر، دبی سیستم خنک کننده راکتور ۲۱۲۰۰x۴ متر مکعب در ساعت، درجه حرارت در ورودی به قلب راکتور ۲۹۱ درجه سانتی گراد، درجه حرارت در خروجی از قلب راکتور ۳۲۱ درجه سانتی گراد، فشار مدار اول ۱۵۷ بار، قطر داخلی کره فولاد ۵-۳ سانتی متر، ضخامت فونداسیون ساختمان راکتور ۴ متر و ضخامت پوشش بتنی ۲-۱/۷۵ متر میباشد.

بنازاده بیان کرد: انرژی گرمایی حاصل از شکافت اورانیوم در راکتور توسط آب مدار اول که یک مسیر بسته(چهار حلقه) جریان دارد به مولدهای بخار منتقل می شود. در مولدهای بخار آب مدار اول درون لوله های U شکل فولادی آب جریان دارد و آب مدار دوم در یک سیکل کاملا مجزا با گردش در اطراف این لوله ها با برداشت حرارت به بخار تبدیل میشود. آب مدار اول توسط پمپ های اصلی مدار اول برای برداشت مجدد گرما به راکتور بازگردانده میشود.
مدار اول نیروگاه از یک راکتور ، ۱۴ مولد بخار، ۴ پمپ مدار اول و ۴ مخزن تزریق اضطراری آب بوردار بصورت پسیو و جبران کننده فشار به همراه سایر تاسیسات جانبی راکتور تشکیل شده است.
در مدار دوم بخار تولید شده در مولدهای بخار به توربین هدایت شده و با چرخش توربین بطور مستقیم روتور ژنراتور نیروگاه را به حرکت در اورده که منجر به تولید انرژی الکتریکی میشود. سپس بخار خروجی از توربین های فشار ضعیف در کندانسورها که با آب دریا خنک میشوند به آب تبدیل شده و مجددا برای تکمیل و تکرار این چرخه به مولدهای بخار بازگردانده میشود.
توربین K-1000-60/3000-3 نیروگاه اتمی بوشهر از یک توربین فشار قوی و سه توربین فشار ضعیف همراه با جدا کننده رطوبت و گرمکن بخار میانی تشکیل شده و توسط شرکت ال ام ز ساخته شده است. سرعت چرخش توربین ۳۰۰۰ دور بر دقیقه می باشد. فشار بخار ورودی به توربین فشار قوی ۵/۸۸ مگاپاسکال و دمای بخار ورودی به توربین فشار قوی ۲۷۴/۳ سانتی گراد میباشد. فشار بخار ورودی به توربین فشار ضعیف ۰/۷۲۴ مگاپاسکال و دمای بخار ورودی به توربین فشار ضعیف ۲۴۰ سانتی گراد میباشد.

بنازاده بیان کرد: تعداد ۳۱۱ میله سوخت با آرایش شش ضلعی یک مجتمع سوخت می سازند و تعداد ۱۶۳ مجتمع سوخت را کنار هم قلب راکتور را تشکیل میدهند و در بارگذاری اول راکتور از مجتمع های سوخت با غنای ۳/۶۲ ، ۲/۴ ، ۱/۶ درصد استفاده گردید.
کنترل واکنش هسته ای و در نتیجه کنترل توان تولیدی راکتور به کمک اسیدبوریک محلول در آب به همراه میله های کنترل که به محرک های سیستم کنترل و حفاظت متصل است انجام می شود.
حداکثر تعداد ۱۲۱ میله کنترل در ۱۰ گروه کاری وظیفه کنترل راکتور را بر عهده دارند.
درحال ۱۰۲ میله کنترل در قلب راکتور مستقر است.

وی درباره تولید انرژی الکتریکی اذعان داشت: شرکت بهره برداری نیروگاه اتمی بوشهر مسئولیت تولید ایمن ، مطمعن ، اقتصادی و با کیفیت برق در اولین نیروگاه اتمی قدرت در ایران را بر عهده دارد.
کل انرژی الکتریکی تولیدی(مگاوات ساعت)
۵۷,۸۰۵,۶۲۰، کل انرژی الکتریکی تحویلی(مگاوات ساعت)۵۲,۶۰۱,۰۶۹ و کل انرژی الکتریکی تولیدی در سیکل جاری(مگاوات ساعت)۷,۳۱۰,۴۸۹ است.

وی در پایان اظهار کرد: مرکز آموزش نیروگاه اتمی بوشهر در سال ۱۳۸۹ افتتاح شد. دارای کارگاه ها و آزمایشگاه های مدرن و سیمیلاتور تمام عیار اتاق کنترل نیروگاه و با اساتید مجرب آموزش دیده می باشد.
درحال حاضر تمامی آموزش های مورد نیاز برای کادر نیروگاه اتمی در مرکز آموزش نیروگاه و با استفاده از اساتید مجرب شاغل در این مرکز برگزار میشود.
همچنین جذب و آموزش نیرو برای واحد های جدید از دیگر حوزه های فعالیت این مرکز می باشد.
نیروگاه اتمی بوشهر با ظرفیت نامی هزار مگاوات انرژی الکتریکی در کنار ساحل نیلگون خلیج فارس در استان بوشهر احداث شده است.
این نیروگاه اولین نیروگاه قدرت برق اتمی ایران است.

لازم به ذکر است آب شیرین کن نیز طی یک الی دو سال آینده به اتمام میرسد و روزانه هفتاد هزار متر مکعب آب وارد میشود.

لینک کوتاه : https://ofoghjonoub.ir/?p=125397
  • نویسنده : فاطمه روحانی نژاد

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.