• امروز : یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 7 July - 2024

هنر ذنتنگل می‌تواند در سرفصل فعالیت کانون پرورش فکری کودکان باشد

  • 24 شهریور 1400 - 15:05
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل گفت: در برنامه‌های هنری این کانون، هنر ذنتنگل می‌تواند سرفصل فعالیت‌هایی باشد.


به گزارش افق جنوب، زعفر احدزاده تصریح کرد: هنر ذنتنگل می‌تواند حتی برای هنرجویان مبتدی که می‌خواهند اولین گام را بردارند، مفید باشد.

وی اضافه کرد: در ذنتنگل هیچ درست و غلطی وجود ندارد و بنابراین چیزی به نام اشتباه یا شکست هم وجود ندارد و تمرین روش ذنتنگل نه‌تنها به بروز خلاقیت کمک می‌کند بلکه آرامش درونی هم از ثمرات آن است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل ادامه داد: ذنتنگل تبیین می‌کند چگونه هر حرکت و هر عمل، نقشی در تابلوی بزرگ زندگی ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: نگار ظهری یکی از چهره‌های دانشگاهی و هنردوست استان ضمن ترجمه کتابی در این زمینه، پیش‌گام آموزش این موضوع است و پیشنهاد خود را برای لحاظ در سرفصل فعالیت‌های کانون برای گروه‌های مختلف سنی در دو سطح مقدماتی و تکمیلی ارائه کرده است که اقدامی خلاقانه و بدیع برای آموزش این هنر به نسل کودک و نوجوان تلقی می‌شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در خصوص نوآوری در فعالیت‌های این سازمان گفت: کانون استان در دو موضوع در کشور پیش‌گام شد اولی برگزاری هنرکار با چوب‌های آب‌آورده بود که طی مهرواره ای در سال ۱۳۹۸ به نتیجه رسید و اولین نمایشگاه مربیان هنرمند استان در سالن حجاب تهران به نمایش درآمد که اولین اقدام در کشور بود.

احدزاده تشریح کرد: دومین مسئله هم ورود به موضع طنز ادبی به‌صورت سازمانی در سطح کانون کشور بود که هم کانون کشور مجری اولین مهرواره طنز ادبی در نوع خود شد و هم کانون استان اولین تجربه ملی خود را به‌صورت موفق کسب کرد.

مترجم کتاب ذنتنگل در تبیین این هنر هم گفت: این هنر علاوه بر این که تفکر خلاق را فعال می‌سازد بسیاری از توانایی‌های ذهنی را نیز تقویت کرده و کمک می‌کند فرد از آشفتگی و استرس بی‌وقفه در زندگی روزمره رها دوری جوید و به شیوه‌ای بسیار آرام‌تر و مؤثرتر زندگی کند.

 

ذنتنگل فقط یک سبک یا نوعی تکنیک نیست

نگار ظهری ادامه داد: تقریباً همه ما گاهی خط‌خطی کرده‌ایم، زمانی که در کاری غرق می‌شویم یا به فکر فرو می‌رویم، اگر کاغذ و قلمی در دسترسمان باشد شروع به خط‌خطی کردن می‌کنیم و حتی نمی‌فهمیم که چه کشیده‌ایم و این کار در سطح ناخودآگاه و با حواس‌پرتی انجام می‌شود و اغلب مردم ذنتنگل را با نوعی خط‌خطی اشتباه می‌گیرند.

وی با بیان اینکه چند تفاوت مهم بین ذنتنگل و خط‌خطی کردن و انواع دیگر طراحی وجود دارد، ادامه داد: ذنتنگل فقط یک سبک یا نوعی تکنیک نیست بلکه فلسفه و روندی که ذنتنگل بر اساس آن بنا شده است آن را به تجربه‌ای بسیار قدرتمندتر از خط‌خطی تبدیل می‌کند قطعات مینیاتوری سیاه‌وسفید به‌صورت انتزاعی و بدون برنامه‌ریزی هستند و به زیبایی از طریق الگوهای تکراری که به طور هارمونیک باهم در ارتباط هستند ساخته می‌شوند.

ظهری تصریح کرد: زیبایی خلق این هنر، در روندی است که فرد برای خلق آن طی می‌کند در واقع نتیجه نهایی به‌اندازه مسیر رسیدن به آن مهم نیست؛ به این معنی که احساس ذن یا آرامشی که هنگام خلق ذنتنگل خود به دست می‌آورید از چیزی که ترسیم می‌کنید، مهم‌تر است و هیچ درست و غلطی در ذنتنگل وجود ندارد.

این مترجم تشریح کرد: اگر شروع به ترسیم الگویی کردید و با قلم خود در میان افکارتان می‌خرامید به همین دلیل ترکیبی نو و آرامش‌بخش از مراقبه و هنر را تجربه می‌کنید و درست مانند هر فرایند مراقبه دیگری، شما به یک آیین نیاز دارید تا به‌تدریج به حالت مراقبه برسید.

وی تصریح کرد: مبدعان این هنر معتقدند که هر فردی یک جنبه هنری در درون خویش دارد که اغلب به دلیل عدم اعتمادبه‌نفس محدود یا سرکوب می‌شود و ازآنجاکه ذنتنگل هیچ محدودیت و انتظاراتی ندارد بستری ایده‌آل است تا هر فرد بتواند با آن خویش را بیابد و صدها هزار تمرین کننده در سراسر جهان ادعا کرده‌اند که مزایای این تجربه، بسیار بیشتر از انتظارات اولیه آنها بوده است./ ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghjonoub.ir/?p=75761

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.