• امروز : یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 7 July - 2024

گاردین: یا گوترش تضمین صلح در اوکراین را رهبری می‌کند یا سازمان ملل به خطر می‌افتد

  • 31 فروردین 1401 - 11:42
بیش از ۲۰۰ تن از مقام‌های سابق و ارشد سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به آنتونیو گوترش هشدار دادند که اگر او شخصا برای رهبری تلاش برای میانجیگری صلح در اوکراین کار بیشتری نکند، نه تنها جایگاه سازمان ملل نامربوط و بی‌اهمیت می‌شود، بلکه ادامه حضور آن با خطر مواجه می‌شود.


به گزارش افق جنوب، به نوشته روزنامه گاردین، اعضای پیشین سازمان ملل شامل تعداد زیادی از معاون دبیرکل‌های سابق از آنتونیو گوترش، دبیرکل فعلی این نهاد بین‌المللی خواستند تا ایفای نقش بیشتری داشته باشد و خطرات شخصی را برای تضمین صلح به جان بخرد. آنها گفتند که سازمان ملل بابت حمله یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت به اوکراین، با تهدید وجودی روبروست.

در این نامه آمده است: آنچه ما و دیگر مردمان می‌خواهیم ببینیم، یک حضور سیاسی سازمان ملل و تعامل عمومی، به علاوه واکنش بشردوستانه قابل ملاحظه سازمان ملل در بحران اوکراین است. ما خواستار یک استراتژی شفاف برای برقرای دوباره صلح هستیم و آغاز آن باید با یک آتش‌بس موقت و استفاده از ظرفیت سازمان ملل برای داوری غیررسمی، میانجیگری و حل مناقشه باشد.

این سیاستمداران سابق سازمان ملل به گوترش تاکید کردند: این می‌تواند شامل سفر به مناطق درگیر، رایزنی‌ با طرفین درگیر و حتی انتقال موقت دفتر خودتان به اروپا، نزدیکی به مذاکرات و تاکید بر اراده سازمان ملل برای حل این بحران مهم باشد.

نگرانی‌هایی از تلاش‌های برخی بازیگران از ترکیه و فرانسه گرفته تا اسرائیل و اتریش برای میانجیگری در اوکراین وجود دارد. بر خلاف آن، در دوران بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۱، آقای او تانت از میانمار که به تازگی به عنوان دبیرکل سازمان ملل منصوب شده بود، نقش مهمی در تنش‌زدایی و بعد میانجیگری در این درگیری میان روسیه و آمریکا ایفا کرد.

همچنین در زمان جنگ خلیخ فارس که خاویر پرز دکوئیار، دبیرکل سازمان ملل بود، او آمریکا را برای مذاکره با عراق متقاعد کرد. در سال ۲۰۰۳ سازمان ملل وظیفه میانجیگری را آنقدر جدی دنبال کرد که سرجیو ویرا دی ملو، فرستاده ارشد آن در بغداد حضور داشت و در نهایت در یک انفجار “تروریستی” در مقر سازمان ملل کشته شد.

نویسندگان این نامه از جمله جفری فلتمن، معاون سابق دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸، اندرو گیلمور معاون سابق دبیرکل سازمان ملل در امور حقوق بشر بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹، فرانز بومن معاون دبیرکل سازمان ملل در امور مجمع عمومی تا سال ۲۰۱۵ و خوزه آنتونیو اوکمپو، معاون سابق دبیرکل سازمان ملل در امور اقتصادی و اجتماعی هستند.

آنها گفتند: ما تصمیم گرفتیم تا نگرانی خودمان را درباره این چالش وجودی که سازمان ملل در این تقاطع تاریخی با آن روبروست، ابراز کنیم. حمله روسیه به اوکراین، عمیقا نظم جهانی پسا جنگ جهانی دوم را تضعیف می‌کند. این راس یک سری تهدیدها علیه صلح و امنیت بشریت، شکوفایی مشترک و احترام به حقوق بشر است که سازمان ملل متضمن آن است.

با این حال، نگارندگان این نامه اذعان کردند که اطلاع ندارد که آیا گوترش در هرگونه میانجیگری پشت صحنه دخیل است یا خیر.

آنها گفتند: می‌دانیم که شما عمیقا به اطمینان از تأثیر مثبت سازمان ملل متحد ما بر بشریت و کره زمین اهمیت می‌دهید، که همچنین میراث شما در راس این نهاد جهانی را نشان خواهد داد. بنابراین ما از شما می‌خواهیم که تلاش‌های شخصی‌تان را تشدید کنید، از تمام قابلیت‌های در اختیارتان استفاده کنید و براساس درس‌های آموخته‌شده از درگیری‌های قبلی برای توقف خصومت‌ها و حل مناقشه از طریق راه‌های صلح‌آمیز عمل کنید. این دلیل وجودی سازمان ملل است که دوباره در این مورد آزمایش می‌شود. ما از جایگزینی آن وحشت داریم؛ اینکه سازمان ملل به طور فزاینده‌ای غیر مرتبط و بی‌اهمیت شود و در نهایت، با تلفات انسانی و ویرانی‌های مادی ناشی از آن، به سرنوشت سلف خود “جامعه ملل” دچار شود./ ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghjonoub.ir/?p=104515

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.