• امروز : یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 7 July - 2024

گمانه زنی وزیر خارجه اسبق روسیه درباره شرایط به کار گیری سلاح هسته‌ای توسط پوتین

  • 30 فروردین 1401 - 11:33
یک وزیر خارجه اسبق روسیه گفت، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور تنها زمانی که "تهدیدی موجودیتی" را علیه کشور یا حکومتش احساس کند استفاده از تسلیحات هسته‌ای را در نظر می‌گیرد.


به گزارش افق جنوب، آندری کوزیرف، وزیر امور خارجه اسبق روسیه در مصاحبه‌ای به فاکس نیوز گفت: آنها (تسلیحات هسته‌ای روسیه) ممکن است استفاده شوند اما در شرایطی بسیار بسیار مشخص. اگر روسیه یا یکی از آن کشورهای متحد واقعا تهدید متوجه قلب خود و تهدیدی موجودیتی ببینند، اگر سربازان وابسته به ناتو به سراغ مسکو بروند، پس از آن آنها احتمالا متوسل به تسلیحات هسته ای خواهند شد.

کوزیرف تاکید کرد: اما در شرایط کنونی تهدیدی موجودیتی علیه روسیه وجود ندارد.

به گزارش فاکس نیوز، روسیه در چند هفته گذشته بعد از ناکامی در تصرف شهر کی‌یف به رغم اجرای یک کمپین یک ماهه در شمال اوکراین روسیه خود را تغییر داده است. ارتش روسیه اعلام کرده که به اهداف مربوط به فاز اول حمله‌اش به اوکراین دست یافته و به جایش تمرکز خود را روی منطقه دونباس می‌گذارد؛ رویکردی که عده به آن برچسب “پاداش دلخوش کننده” برای جبران “فداکاری” زده‌اند.

برنت سدلر، یک عضو ارشد بنیاد هریتیج از این صحبت کرده بود که پوتین ممکن است در صورت مواجهه کشورش با یک “شکست نظامی منکوب کننده” در دونباس دست به حمله هسته‌ای تاکتیکی بزند.

سدلر خاطرنشان کرد: چنین حمله زمانی ممکن است مطرح باشد که آنها یک سلاح هسته‌ای تاکتیکی را با هدف به نمایش گذاشتن عظم خود و اساسا معکوس ساختن روندهای ایجاد شده در ارتش روسیه در نظر بگیرند. من فکر نمی‌کنم آنها بخواهند از تسلیحات نابودکننده شهرها استفاده کنند زیرا چنین کاری قطعا منجر به راه افتادن جنگ جهانی سوم و این فرضیه که او در صورت انجام این کار دارد به ناتو حمله می‌کند، خواهد شد.

پوتین اخیرا به دنبال مطرح شدن نشانه‌ها مبنی بر اینکه فنلاند و سوئد ممکن است هر دو به سراغ طرح درخواستشان برای عضویت در ناتو در یک نشست این ائتلاف برای ماه ژوئن بروند بر تهدیدات هسته‌ای خود تاکید کرده و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز یکشنبه گفت که همه کشورها باید نگران پوتین و تهدید تسلیحات هسته‌ای او باشند.

اما کوزیرف بیان داشت، مساله پوتین “مثل سگی است که وقتی راهی برای گاز گرفتن نمی‌بیند پارس می‌کند.”

او خاطرنشان کرد: فرماندهان نظامی مسئول همه کار برای اجتناب از چنین سناریویی و جلوگیری از استفاده از تسلیحات هسته‌ای خواهند کرد مگر آنکه به این باور برسند تهدیدی موجودیتی علیه سرزمین مادری آنها وجود دارد.

پوتین گاهی ناتو را به عنوان یک تهدید موجودیتی علیه روسیه مطرح کرده اما کوزیرف تاکید کرد تا زمانی که پوتین بتواند حکومتش را حفظ کند دست به کاری که موضع قدرتش را تهدید کند نخواهد زد.

به گفته سدلر بخشی از مشکل غرب در پیش بینی کردن اقدامات بالقوه پوتین این است که می خواهند تفکر و منطق خودش را در قبال مسکو مورد استناد قرار دهد و این یک “میل واقعا بد” در میان رهبران غربی است./ ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghjonoub.ir/?p=104214

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.