• امروز : چهارشنبه - ۱۳ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 3 July - 2024

اجرای الگوی کشت در سطح ۱۷۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان بوشهر

  • 13 آذر 1402 - 18:27
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: الگوی کشت در سطح ۱۷۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در راستای استفاده بهینه از منابع آبی و افزایش بهره‌وری و راندمان تولید اجرا می‌شود.


به گزارش افق جنوب، کبری توکلی درشبانکاره دشتستان با بیان اینکه اجرای الگوی کشت بدون مشوق برای تولیدکنندگان دشوار، اما ضروری است، اظهار داشت: با توجه به خشکسالی‌های چند سال اخیر در بوشهر و استان‌های بالادست و کاهش منابع آبی سطحی و زیرسطحی استان، اقدامات اجرایی به منظور ابلاغ الگوی کشت مناسب آغاز و کارگروه استانی با دستور استاندار به‌عنوان رئیس الگوی کشت و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به عنوان مجری الگوی کشت تشکیل شد.

وی با بیان اینکه طرح الگوی کشت با مشارکت و همراهی شرکت آب منطقه‌ای تشکیل شده است گفت: در پی آن کارگروه شهرستانی با ریاست فرمانداران، مدیریت جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای شهرستان مربوطه تشکیل شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان بوشهر اهداف الگوی کشت را کنترل منابع آب و خاک، کشت متناسب با نیاز بازار و جلوگیری از تولید زیاد محصول در بازه زمانی خاص و تنظیم بازار مصرف، کنترل سطوح زیرکشت، مدیریت تولید محصول، ایجاد برنامه منسجم برای رسیدن به تولید پایدار دانست.

توکلی اضافه کرد : کشت تمامی محصولات سازگار با استان بوشهر مثل علوفه، دانه‌های روغنی، گندم، جو، گیاهان دارویی و محصولات جدیدی مانند کاکتوس آپونتیا، میوه‌های استوایی، بادام زمینی و حذف جالیز و صیفی در پایاب سدهای استان و تغییر تاریخ کشت به دوره سبز آبیاری و استفاده از ارقام زودرس از اهداف برنامه‌های ابلاغی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان بوشهر از ابلاغ برنامه الگو کشت از مهرماه به ۴ شهرستان دشتستان، دشتی، دیر و جم اعلام و خاطرنشان کرد: در مجموع در این چهار شهرستان در سال زراعی جاری ۸ هزار و ۱۵۰ هکتار سطح اراضی کشت گوجه فرنگی و جالیز و سایر سبزیجات کاهش یافته است.

وی سطح زیر کشت اراضی گوجه‌فرنگی استان بوشهر را شش هزار و ۳۳۰ هکتار دانست و بیان کرد: در طرح الگوی کشت سطح اراضی کشت جالیز یک‌هزار و ۴۴۰ و سایر سبزیجات ۳۸۰ هکتار تعیین شده است.

توکلی افزایش سطح زیر کشت محصولات استراتژیک را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت محصولات گندم، جو، دانه روغنی و میوه‌های استوایی در مجموع ۴ هزار و ۲۵ هکتار افزایش یافته است. جمعاً تولید محصولات یاد شده در استان بوشهر ۲۹ هزار و ۴۰۴ تن افزایش می‌یابد. در راستای استفاده بهینه از منابع آبی و افزایش بهره‌وری و راندمان تولید، الگوی کشت در سطح ۱۷۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان اجرا می‌شود.

لینک کوتاه : https://ofoghjonoub.ir/?p=130050
  • منبع : تسنیم

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.