• امروز : جمعه - ۱۵ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 5 July - 2024

بوشهر دارای علمایی در رشته‌های مختلف بوده است

  • 13 آذر 1402 - 18:29
امام جمعه بوشهر گفت: موضوعات تألیفات علمای بوشهر بسیار متنوع است، گفت: علمای بوشهر حتی به علومی همچون جغرافیا، ریاضیات، طب و علوم غریبه ورود کردند و تألیفات بسیار قوی در این موضوعات دارند.


به گزارش افق جنوب، آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری در نهمین کنگره علمی پژوهشی علامه بلادی بوشهری با اشاره به نقش روحانیت استان در تحولات علمی پژوهشی در جهان اسلام اظهار داشت: دانش کتاب‌شناسی و نسخه‌شناسی، دانشی است که از دیرباز از یونان آغاز شده و با بررسی کتاب‌ها و نسخه‌ها در این رابطه، ۲ دانش کتاب‌شناسی و نسخه‌شناسی در جهان تأسیس شده است.

وی با اشاره به با کتاب تألیف شده توسط علما و بزرگان این استان گفت: یک‌هزار و ۲۰۰ کتاب توسط علمای بوشهر نوشته شده که اولین کتاب شناخته شده از علمای بوشهر، کتاب ابن نوح سیرافی است.

نماینده ولی‌ فقیه در استان بوشهر یکی از ویژگی‌های علمای بوشهر را اهل قلم بودن عنوان کرد و افزود: در بین علمای استان بوشهر ما شخصیت‌هایی همچون آل عصفور که قریب به ۴۰ کتاب را تألیف کرده است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با بیان اینکه یکی از عناوین کتاب‌های آل عصفور ۴۰ جلد است، خاطرنشان کرد: برخی کتاب‌های این شخصیت مرجع هستند. علامه بلادی بوشهری هم حدود ۸۰ رساله دارد که برخی از این کتاب‌ها مرجع هستند.

صفایی‌بوشهری با بیان اینکه موضوعات تألیفات علمای بوشهر بسیار متنوع است، گفت: علمای بوشهر حتی به علومی همچون جغرافیا، ریاضیات، طب و علوم غریبه ورود کردند و تألیفات بسیار قوی در این موضوعات دارند. این یکی از امتیازات علمای استان بوده و برای ما درس است.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه عمر انسان محدود است، اما آثار او جاودان می‌ماند، تصریح کرد: علما و بزرگان به عرصه تألیف توجه ویژه‌ای داشته‌اند و یکی از آثار این کنگره ایجاد جو و آفرینش بستر برای احیای نهضت پژوهش و تألیف بوده که در هیچ جای کشور نیست.

صفایی‌بوشهری با بیان اینکه خواهران و برادران طلبه ۳۰۰ اثر را در این دوره کنگره ارائه کردند، خاطرنشان کرد: اگر در هر کنگره به طور متوسط ۳۰۰ اثر ارائه شده باشد، حدود ۲ هزار و ۷۰۰ اثر در طول این ۹ سال تولید شده است.

وی تاریخ روحانیت استان بوشهر را قریب به ۱۲ قرن دانست و تصریح کرد: در این زمینه یک‌‌هزار و ۲۰۰ کتاب تولید شده است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با اشاره به پیشرفت و ارتقای عرصه پژوهش در استان و ایجاد کارگروه‌های تخصصی در این عرصه با موضوعات مختلف گفت: بسیاری از نهادها و سازمان‌ها همچون آموزش و پرورش در سطح کشور آثار و تألیفات خود را برای بررسی به استان بوشهر می‌فرستند.

وی با بیان اینکه بوشهر استان فوق‌العاده مهمی است و این را باید قدر بدانیم، گفت: در استان بوشهر اخلاق و پارسایی و مردم‌داری زبانزد بوده و علمای آن دارای قلم تألیف و پژوهش و آثار قوی بودند، اما با بازی‌های سیاسی و توطئه انگلیس و غرب‌گرایی چنان کردند که قدر علما دانسته نشود؛ آنها در غربت به‌سر بردند و امروز روزی است که باید این تاریخ احیا شود.

لینک کوتاه : https://ofoghjonoub.ir/?p=130053
  • منبع : تسنیم

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.