• امروز : جمعه - ۱۵ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 5 July - 2024

واکسیناسیون دام؛ عاملی برای کنترل بیماری تب مالت

  • 30 خرداد 1401 - 12:03
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: واکسیناسیون دام به همراه رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای نقش مهمی در کنترل بیماری تب مالت دارد.


به گزارش افق جنوب، محمد اسدی اظهار کرد: بروز بیماری تب مالت در استان نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است، به طوری‌که میانگین کشوری بروز بیماری در دام سنگین در سال گذشته ۰.۳۸. درصد و در استان ۰.۱۸ درصد بوده است.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بیماری تب مالت در دام جوان و ماده‌های غیر آبستن بدون علامت است، افزود: در دام‌های آبستن این بیماری می‌تواند موجب سقط جنین در پنج ماهگی تا ۹ ماهگی شود.

وی گفت: باکتری بروسلا از طریق ترشحات واژن و ترشحات زایمان دفع شده و محیط را آلوده می‌کند یا انسان‌هایی که بدون رعایت مسائل بهداشتی کار می‌کنند در خطر این بیماری قرار دارند، همچنین باکتری بروسلا از طریق شیر دفع می‌شود.

اسدی بیان کرد: سال گذشته ۱۳ راس دام سنگین مشکوک به بیماری تب مالت شناسایی و ۴۰ راس گاو و ۸۳ راس گوسفند و بز آلوده به بروسلوز گزارش شد.

وی در خصوص تاثیر واکسناسیون بر کاهش آلودگی به بیماری تب مالت در دام، تصریح کرد: واکسیناسیون به همراه رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای نقش مهمی در کنترل بیماری دارد.

اسدی مصرف شیر آلوده، مصرف گوشت تازه دام آلوده و تماس با ترشحات زایمانی دام آلوده را از جمله راه های انتقال بیماری تب مالت به انسان بیان کرد./ ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghjonoub.ir/?p=110318

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.