• امروز : جمعه - ۱۵ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 5 July - 2024

یک کارشناس مسائل منطقه مطرح کرد: هم‌آوایی گروه‌های سیاسی عراق با برگزاری انتخابات پارلمانی

  • 18 مهر 1400 - 9:00
یک کارشناس مسائل منطقه با بیان این که انتخابات پارلمانی عراق بسیار با اهمیت است زیرا رئیس جمهور و نخست وزیر را انتخاب می‌کند، تاکید کرد: براساس نظرسنجی‌های انجام شده پارلمان آینده ملی و مقاومتی خواهد بود زیرا گروه‌ها و جریانات طرفدار آمریکا کمترین اقبال را در میان افکار عمومی به خودشان اختصاص داده‌اند.


به گزارش افق جنوب، سید رضا صدر الحسینی درباره چگونگی برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در عراق و تاثیر آن بر تحولات منطقه اظهار کرد: انتخابات پارلمانی عراق در دو مرحله شانزدهم مهر برای گروه‌های خاص یعنی نیروهای نظامی،‌ بهداشتی و درمانی برگزار شد تا در تاریخ هجدهم مهر که سایر افراد در انتخابات شرکت می‌کنند این قشر بتوانند در حوزه کاری خود به وظایف‌شان عمل کنند.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد با توجه به نظر مثبت مرجعیت برای شرکت در انتخابات،‌ شاهد یک انتخابات قابل توجه از نظر میزان مشارکت باشیم، بر اساس آمار موجود در انتخابات عراق امکان شرکت ۲۵ میلیون نفر از مردم عراق وجود دارد که حدود ۲۲ میلیون نیز ثبت نام کرده و برای انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند.

این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: در این دوره فضای انتخابات با دوره‌های دیگر تفاوت عمده‌ای دارد، آن هم موضع هم آوایی گروه‌ها در اتمسفر سیاسی عراق است که خواستار خروج آمریکایی‌ها هستند.

صدرالحسینی خاطرنشان کرد: موضوع مقابله با فساد، تقویت و توسعه اقتصادی نیز از دیگر مسائلی است که اکثر گروه‌ها و جریانات سیاسی عراق در شعارهای خودشان این محورها را مورد توجه قرار داده‌اند.

وی در ادامه اظهار داشت:‌ به نظر می‌رسد با توجه به این‌که ‌از درون پارلمان رئیس جمهور و نخست وزیر نیز انتخاب می‌شوند، اهمیت انتخابات بسیار مهم است، چون در عراق تنها این انتخابات است که می‌تواند سرنوشت سیاسی را تعیین کند.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان این‌که با توجه به شرایط جدید، پارلمان عراق می‌تواند در جهت‌گیری‌های اساسی موثر باشد، گفت: نکته دیگری که در برگزاری انتخابات پارلمانی بسیار بارز است این‌که گروه‌ها و جریانات طرفدار آمریکا کمترین اقبال را در میان افکار عمومی به خودشان اختصاص داده‌اند.

صدرالحسینی یادآور شد:‌ با تغییر قانون پارلمانی در عراق تعداد کاندیداهای این دوره نسبت به دوره‌های گذشته بسیار افزایش پیدا کرده، ضمن این‌که در قانون جدید انتخابات مسئولیت دوایر نیز مطرح است،‌ در واقع هر یک از شرکت کنندگان در انتخابات می‌تواند در ناحیه خاصی رای را به صندوق اندازد، در بغداد ۷۲ مرکز مشخص شده تا افراد در همان‌جا به کاندیدهای خود رأی دهند و این مساله می‌تواند دقت بیشتر رأی دهندگان را به دنبال داشته باشد.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان این که پیش بینی می‌شود،‌ در انتخابات ‌آینده یک پارلمان ملی و مقاومتی روی کار خواهد آمد که نشان دهنده بلوغ سیاسی در عراق است، گفت: این امکان وجود دارد که الکاظمی پس از انتخابات مسئولیت خاصی را به عهده نداشته باشد، اما چون این پارلمان بر اساس نظرسنجی‌ها ملی و مقاومتی خواهد بود قطعا در روابط با کشورهای همسایه به خصوص ایران موثر است و می‌تواند در اقتدار و تقویت توانمندی‌های دو کشور بسیار تاثیرگذار باشد./ ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghjonoub.ir/?p=80350

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.